Problémák…Problémák?… az egyes életkori szakaszokban

2014.1 Molnárné Pető Zsuzsanna ifjúkor, kisgyermekkor, kisiskoláskor, serdülőkor

Gyakorló édesanyaként és gyermekvédelmi szakemberként is sokszor elgondolkodtam azon a mondáson, miszerint: „ Kis gyermek kis gond , nagy gyermek nagy gond!”


Fiatal anyukaként el sem tudtam képzelni, hogy mi is lehet annál nagyobb gond, mikor a fáradtságtól kimerülve hallgatom a gyermekeim hisztijét, napokig nem aludva ápolom őket a betegségükben éjjel – nappal, s időnként ingerülten válaszolok az érdeklődő kérdéseikre, hiszen annyira kimerült vagyok én is. Sok –sok év elteltével a gyermekeim megnőttek, s most már látom, s érzékelem, hogy miért is mondták ezt a szlogent a nagyszüleim, s mennyire igazuk volt ezen a területen is.

Gondolataimban kicsit összehasonlítottam az adott életkori szakaszokban felmerülő probléma lehetőségeket annak érdekében, hogy a leendő kisgyermekes anyukák is láthassák előre az adott szlogen alapjait.

Nézzük csak, milyen problémák adódhatnak:

1.Csecsemőkor:

Éhség, evési nehézségek.
Pelenka gondok.
Fogzás nehézségei, fájdalmak elviselése, nyűgösség.
Betegségek –lázas állapotok kezelésének megtanulása, alkalmazása.
Járás- tanulás veszélyei.
Szülők kialvatlansága, fáradtsága, új napirend a gyermek születésével.
2. Kisgyermekkor:

Dackorszak megjelenése.
Szobatisztaság hosszú ideig tartó megtanulása.
Leválás a szülőktől a bölcsödébe, óvodába kerüléskor (sokszor a szülőknek nehezebben megy, mint a gyermekeknek).
Barátválasztás nehézségei, szokások elsajátítása.
Az intézmények közösségéből rossz viselkedési szokások átvétele (sajnos a rossz példa mindig „ragadós”, s mivel utánzásokból tanulnak a gyerekek, nagyon sok negatív mintát vehetnek át a kortárs csoportból pl. csúnya beszéd).
Testvér születésekor a testvérféltékenység kialakulásának kezelése (problematikus viselkedést okozhat, ha nincs megfelelően felkészülve a testvérre az idősebb gyermek és a testvér születése után sincs megfelelően kezelve, bevonva az idősebb gyermek !!)
Engedékenység a szülő részéről a hisztik befejezése miatt (később szintén problematikus viselkedés lehet belőle).
Sajnos már ebben a korban is lehet mobiltelefon, számítógép (amely már ekkor kezdi kialakítani a gyermekben a függőséget, ez később akár tanulási nehézségeket is okozhat).
3. Kisiskoláskor:

Beiskolázás nehézségei, az iskolaválasztás dilemmája.
Barátválasztás az új közösségben, a tanítók elfogadása.
A tanuláshoz való hozzáállása a gyermeknek (nem mindig egyezik a szülők elképzelésével).
Szülői követelmények, teljesítménykényszer, különórák halmozása.
Tanulási nehézségek.
Dacosság, akaratosság, önfejűség a gyermek korának előrehalad tával (esetleg hisztik).
Öltözködési problémák, a divatnak hódolás (szülőknek nehézség lehet a gyermek divatos ruhájának biztosítása anyagilag).
Érdeklődés a másik nem iránt.
Kezdődik a NEM –korszak, amikor semmi nem jó úgy, ahogy eddig volt, különösen az nem jó, amit a szülő mond.
A testvérek közötti ki nem mondott harc, veszekedés (általában akkor törnek felszínre, amikor a szülők dolgoznak, nincsenek otthon).
Eltérő nemű gyermekek közötti eltérő érdeklődésből fakadó problémák, játéktevékenységek különbözősége.
Mobiltelefonok, számítógép hosszadalmas használatának veszélyei, függőség kialakulása, vagy a már meglévő függőség fenntartása.
4. Serdülőkor:

A DAC- korszak folytatása NAGYBAN, avagy azért sem adok igazat a szüleimnek (hisztik).
Önállósodás felsőfokon, de ha probléma van, rögtön a szülőknek szólnak ( jó esetben ), akik azért mindig meg tudják oldani így –vagy úgy a problémát.
A továbbtanulás, az iskolaválasztás nehézségei.
Barátválasztás, vonzódás sok esetben a „vagányabbnak tűnő” negatív kortárscsoport felé
A negatív kortárscsoport rossz hatásai.
Cigaretta, ital, drog veszélyei (ebben az életkorban különösen sok aggódás van a szülő részéről).
Hanyag tanulás, rossz iskolai eredmények.
Iskolakerülés, lógás órákról.
Állandó „arcoskodásuk„ miatt gyakran sodródnak veszélybe, különösen a szórakozóhelyeken, de akár utcán is .
Felsőoktatási intézményekbe való bejutás nehézségei.
Barát-, barátnőválasztás, udvarlás nehézségei (főleg internetes megkeresése a „másik nemnek, mert szóban nehezebben menne).
Kapcsolat- befejezési problémák, kudarcok a szerelemben.
Diszkó- szexek következményei kihathatnak az egész életükre.
Ruházkodás, divatkövetés gondjai a szülőknek.
Mobiltelefonok, számítógép használata non-stop (ha a szülő hagyja).
Csavargás, tekergés, szórakozás, amikor csak lehet.
„Lustaság felsőfokon”- a szobája rendjének helyreállítása gondot okoz.
Felelősségvállalás nincs, vagy minimális.
Jövőkép nincs (sokszor elképzelés sincs).
Csúnya beszéd a társakkal, de veszekedéseknél a szülővel is , amit később azért mindig megbánnak (egy szülőnek feldolgozni az odavetett szavakat sok időbe telik, még akkor is, ha sokszor ezek a szavak nem igazán a szülőnek szólnak, hanem az adott helyzetnek, szituációnak, tehetetlenségnek) .
A bocsánatkérés nehezen megy, nem ismerik el a másik ember igazát.
Nem beszélnek a magánéletükről egyáltalán, sokszor még arról sem, ami bántja őket (szülő-gyermek viszonytól függ).
Bezárkózás a szobába, szülőkről próbálnak teljesen leválni, közös programokon nem vesznek részt (ez teljesen természetes dolog a részükről, de a szülőknek ezt azért nehéz feldolgozni , úgyhogy ez egyértelműen a szülők problémája lesz).
5. Ifjúkor:

Miután” túléltük” (szülő és gyermek egyaránt) a serdülőkort és nem romlott meg teljesen a viszonyunk, talán már tudjuk folytatni a jövő közös tervezését, talán már csökkennek a „problémahegyek” is . Hiszen ekkorra azért belátják a gyermekek, hogy nehezen boldogulnak a szülők nélkül és talán nem is mondanak mindig rosszat a szülők, sok hasznos információt is adnak át, vagyis érdemes azért kicsit hallgatni rájuk.

Azonban ebben az életkorban is lehetnek problémák:

Az iskolák elvégzése után munkahely- keresés, elhelyezkedés.
A kollégákkal való pozitív munkakapcsolat kialakítása.
Az állandó, napi szintű munka, hiszen itt már „lógásnak” helye nincs.
Önálló lakhelyre költözés, a rezsi kifizetése, ruházkodás, élelem beszerzése (itt értik meg, hogy mekkora erőfeszítésbe telt egy szülőnek mindent megadni a gyermekének, s ekkorra már a márkás, divatos ruha sem lesz fontos, hiszen nem telik majd a fizetésből).
A háztartás vezetése (mennyire jó lett volna, ha többet segített volna a szülőnek, mert nem lenne probléma a ruha mosása, vasalása, a főzés stb.).
Párválasztás, az IGAZI keresése! Összeköltözés, csiszolódás egymáshoz.
Gyermek születése.
6. Felnőttkor:

Ebben az életkorban már általában megállapodnak az emberek, egzisztenciát biztosítottak maguknak, nevelik a gyermekeiket és számítanak a nagyszülők segítségére is, amit serdülőkorban még el sem tudtak volna képzelni! Gondjaikat most már igyekeznek önállóan megoldani, gyermekeiket okosan nevelni pontosan ugyanúgy, ahogy a szüleik tették ebben a korban!

S most már végignézve az egyes életkori szakaszokban lévő problémákat és a végeredményt, kérdem én: Valóban problémák ezek? Hiszen a sok ”harc” azért mégis megérte, mert EMBER lett a gyermekünkből!


Molnárné Pető Zsuzsanna szerző
Molnárné Pető Zsuzsanna

Molnárné Pető Zsuzsanna vagyok. Hajdúnánáson élek férjemmel és 2 serdülő korú gyermekemmel ( van egy 18 éves fiunk és egy 16 éves lányunk ). Hajdúböszörményben végeztem az akkori Óvónőképző Főiskolán. 2 évet dolgoztam Debrecenben egy BM Óvodában, majd férjhez mentem és Hajdúnánásra kerültem az akkori Nevelőotthonba, ahol óvónőként dolgoztam még egy évig.